نمک تنها مقصر افزایش فشارخون نیست

آیا شکر باید بیش از نمک برای افزایش قندخون سرزنش گردد؟ این سوالی است که محققان کانزاس سیتی درنیویورک مطرح کردند.

در حالیکه افزایش مقدار نمک در رژیم غذایی معمولاً با افزایش فشارخون مرتبط دانسته شده است اما شواهدعلمی موجود این ارتباط را زیر سوال برده است. محققان  اظهار می کنند که ارتباط  بین نمک و فشارخون بالا بسیارساده انگاشته شده است درحالیکه  این ارتباط بسیار پیچیده تر از آنچه قبلاً تصور می شده می باشد.

پژوهشگران اطلاعات بدست آمده از 8760 فرد بالغ را بازنگری کردند و دریافتند هیچ ارتباط  معنی دار آماریی بین مصرف نمک به تنهایی وافزایش فشار خون  وجود ندارد. محققین  خاطر نشان  می کنند که افرادیکه به فشارخون بالا مبتلا می باشند مقادیر بیشتری نمک استفاده می کنند اما سایر فاکتورها نظیر سن، نمایه ی توده بدنی و مصرف  الکل نیز دراین موضوع نقش دارند.

نکته ی کلیدی این است که رژیم غذایی ناسالم که با مصرف غذاهای فرآوری شده همراه است و حاوی  مقادیر بیشتری نمک می باشد در این مسئله نقش دارد اما کاهش نمک نمی تواند  به اندازه ی کافی مقدار فشار خون را کاهش دهد.

این مطالعه  نشان داد مصرف میوه جات وسبزیجات می تواند به کاهش خطر فشار خون بالا کمک کند.

 دکتر DiNicolantonioمی گوید استدلال ما در مورد مصرف کاهش نمک ممکن است به مصرف غذاهای  فرآوری شده که حاوی  شکر افزوده است، منجر شود و در نتیجه خطر ابتلا  به چاقی، دیابت و بیماریهای قلبی عروقی  را افزایش دهد.

به جای تمرکز به کاهش مصرف نمک با استفاده ی از روش های پخت و سالم بهتر است به کاهش مصرف غذاهای فراوری شده که معمولاً حاوی مقادیر زیادی کربوهیدراتهای تصفیه شده هستند و دارای فیبر کمتری می باشند ، تاکید گردد.

منبع:www.diabetes.co.uk